Project Description

Novia

Novia, opgestart in 1984, is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in het verkopen van architecturaal beslag. In totaal verkopen ze van 5 verschillende leveranciers een 20 000-tal producten, waarvan voorlopig 7000 via hun webshop.

Voor de intrede van een PIM werkte Novia met een ERP systeem waarin ook alle afbeeldingen en technische fiches zich bevonden. Er was geen database met voldoende product informatie aanwezig om makkelijk producten te filteren. Novia zette de eerste stap naar multi-channel door een consultatieve website op te zetten. Hierin werd de nodige product informatie manueel overgezet van hun DBfact ERP systeem, wat een tijdintensieve labour was. Vanuit deze website konden klanten producten in een wishlist plaatsen en er vervolgens een offerte van ontvangen. Om naar een volledige gestructureerde webshop te groeien en te verkopen via marketplaces (Amazon.com en Storesquare), was een ERP koppeling via PIM noodzakelijk.

Wins na de PIM implementatie

  • Stijging interne productiviteit door het verzamelen van attributen en product informatie in één systeem.
  • Makkelijke aansluiting met andere systemen en marketplaces.
  • Novia biedt nu dezelfde kwaliteit aan via de verschillende kanalen

Over Novia

  • E-commerce systeem : Magento

  • ERP : DBFact

  • Winkellocaties :

    • Antwerpen
    • Brussel

De uitdagingen waren:

De aanpak

Het project verliep zeer vlot. Na de eCommerce keuze van Magento, was de beslissing om Akeneo tegelijk te implementeren snel gemaakt. De integratie tussen de twee systemen ging ongecompliceerd door de PIMgento connectie. De Product Manager was als enige persoon intern verantwoordelijk voor het instellen van de PIM. Het project startte met de verrijking van 6000 producten in de Belgische/Vlaams locale. Ondertussen zijn dit er al 7000 en de bedoeling is stelselmatig meer producten en attributen toe te voegen.

Het multi-channel verhaal bij Novia vertaalt zich in de output naar twee winkels in België, de Magento webshop en de Amazon.com en Storesquare marketplaces. Een samenwerking met Bol.com zal wedra volgen. Akeneo wordt gebruikt als de CRM van hun product informatie.

Conclusie

Novia vindt Akeneo een handige tool en raadt het andere collega’s zeker aan. Vooral de import faciliteit is een grote aanwinst, gezien de leveranciers meestal ook zelf spreadsheets met product informatie voorzien. Daardoor is de productiviteit gestegen en genieten de klanten van dezelfde kwaliteit doorheen alle kanalen.

De interne werknemers verliezen minder tijd aan het verrijken van informatie en kunnen nu actiever met de klanten en winkel bezig zijn. Door de aankoop van Akeneo kunnen ze zich aansluiten aan een derde marketplace, namelijk bol.com. Daarnaast zal Novia zijn product informatie openstellen naar hun collega’s in de nieuwe POS.

Enkele weetjes

0
Aantal producten
0
Interne Gebruikers
0maand
Doorlooptijd implementatie

“We hadden een oplossing nodig voor een goede voorbereiding van de producten, alvorens ze online te plaatsen”

Bruno De Schepper, Novia