Obelink

Winterswijk, Nederland

Akeneo

BlueRetail -> RetailVista, CS Cart -> Magento 2 & RealtimeWMS

Integraties

Bezoek Obelink

Over

Obelink is één van Europa’s grootste detailhandelaren en is sinds meer dan 50 jaar actief in outdoor benodigdheden en kampeeruitrusting. Het verkoopt meer dan 33 000 producten internationaal over Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en via de webshop.

Voordat Obelink een PIM gebruikte, verrijkten ze de vele producten met Excel in combinatie met ERP en eCommerce. Hun eCommerce systeem voldeed echter niet aan de hoge kwaliteitseisen die voor product informatie werd vooropgesteld. Daarnaast werkte dit systeem anders dan de verrijking die in de POS zelf gebeurden. Een efficiënte manier om met andere POS aan data verrijking samen te werken ging moeilijk. Er was ten slotte ook geen duidelijke overzicht voor de marketing manager om inzicht te krijgen in de stand van zaken.

Om de interne samenwerking en kwaliteit van product informatie via onmi-channel hoog te houden, besloot Obelink een PIM systeem aan te schaffen.

Aanpak

De Akeneo implementatie was een flinke klus en duurde 6 maanden. Over het algemeen verliep het zeer vlot. Obelink vond in Induxx een goede partner en zag hen als rechterhand in het opstellen van datamodellen, inrichten van Akeneo en connectie naar Magento.

De focus lag op het overzetten van product informatie van Obelink’s oude omgeving naar de nieuwe. Daarin werd de informatie van 33 000 producten stelselmatig uitgebreid en verrijkt door een viertal product managers, acht vertalers en het marketing team. Vanuit Akeneo wordt de data naar het eCommerce systeem geleid en de jaarlijkse magazine. Naar de toekomst toe zullen ook de POS hier op aangesloten worden.

Obelink verwachtte na het instellen van een PIM een betere samenwerking tussen afdelingen, een snellere time-to-market, een uitbreiding van hun catalogus en gelijke kwaliteit van informatie over kanalen en locales

Uitdagingen

  • Geen efficiënte manier om omni-channel te werken
  • eCommerce systeem voldoet niet aan product informatie noden
  • Moeizame samenwerking tussen verschillende departementen en POS

Aanwinsten

  • De Akeneo Enterprise Editie zorgt voor het eenvoudig aanmaken van workflows.
  • Inzichten over de vooruitgang in verrijking per locale zijn in één opslag mogelijk.
  • Simpliciteit van systeem zorgt er voor dat iedereen er mee kan werken.

Conclusie

Obelink is zeer tevreden met het PIM systeem. Aanpassingen en nieuwe collecties, producten en SKU’s worden op regelmatige basis aan Akeneo toegevoegd. Door het gebruik van Akeneo kunnen ze frequent producten aanmaken en updaten in plaats van deze manueel op de website uit te voeren. De opzet is om het aantal producten de komende jaren verder uit te breiden.

Via de Enterprise Edition kan de eCommerce Manager makkelijk projecten en sequenties aanmaken voor het projectteam. Het is een zeer recht toe, recht aan product die veel inzichten met zich meebrengt. De gebruiksvriendelijke interface zorgt er voor dat het personeel, ook degene zonder technische achtergrond, vlot met Akeneo kunnen werken.

De connectie met Magento geeft een perfecte omni-channel ervaring van hoge kwaliteit voor de vele klanten als resultaat.

Met Akeneo heeft Obelink een belangrijke stap gezet naar een consistente klantervaring over alle kanalen.

Wil Salden, Obelink

Heb je hulp nodig voor je product info?

Wij helpen je graag verder!